تعداد اسپرم طبیعی : تمام نکاتی که باید بدانید

تعداد اسپرم طبیعی : تمام نکاتی که باید بدانید

تعداد اسپرم طبیعی : تمام نکاتی که باید بدانید

اسپرم‌ ها سلول‌های تولید‌مثل مردانه هستند که در انزال وجود دارند. تعداد اسپرم توسط پزشک برای یک فرد با استفاده از آزمایشی به نام آنالیز اسپرم بدست می‌آید. متوسط تعداد اسپرم بین ۴۰ تا ۳۰۰ میلیون اسپرم در هر میلی‌لیتر است. این تعداد میتواند بین مراکز آزمایش متفاوت باشد، محاسبه‌ی تعداد اسپرم توسط انجمن Resolve، یک انجمن باروری خصوصی صورت گرفته است‌.

یک پزشک ممکن است بنا به دلایل بسیاری آنالیز مایع منی را بررسی کند، مانند آزمایش علل احتمالی ناباروری، چگونگی عملکرد اندام‌های تولید مثل, یا اینکه آیا یک روش جراحی برای عقیم‌سازی موفقیت آمیز بوده است.

این مقاله، ما به تعداد اسپرم طبیعی می‌پردازیم، و همچنین تعداد اسپرم بالا یا پایین به چه معنی است. همچنین در مورد بسیاری از جنبه‌های دیگر آزمایش پزشکان باروری مردان در طی آنالیز مایع منی پرداخته می‌شود.

میانگین تعداد اسپرم معمولا بین ۴۰ میلیون و ۳۰۰ میلیون اسپرم در هر میلی‌لیتر (میلی‌لیتر) است.

برای آزمایش تعداد اسپرم فرد، پزشک از فرد می خواهد که داخل ظرف نمونه انزال کند. آنها این نمونه را به آزمایشگاه ارسال می کنند، جایی که تکنسین ها نمونه را برای تعداد اسپرم تخمین زده شده و سایر عوامل ارزیابی می کنند. نتایج ممکن است بسته به آزمایشگاه متفاوت باشد.

حتی افراد با میانگین، یا (غیر طبیعی) تعداد اسپرم ممکن است ناباروری را تجربه کنند، زیرا عوامل دیگر میتوانند بر چگونگی مؤثر بودن اسپرم در بارور کردن تخمک تأثیر بگذارند.

تعداد کم اسپرم

با توجه به Resolve، تعداد کم اسپرم چیزی کمتر از ۱۰ میلیون اسپرم در هر میلی‌لیتر است.

اگرچه تعداد کم اسپرم می‌تواند بر باروری فرد تأثیر منفی بگذارد، اما این بدان معنا نیست که بارداری امکان‌پذیر نیست. حتی یک اسپرم که به طور مستقیم به تخمک تزریق می شود می‌تواند آن را بارور کند.

اگر یک فرد تعداد اسپرم دارد که از 20 میلیون تا 40 میلیون اسپرم در هر میلی‌لیتر است، این تعداد کمتر از حد متوسط است, اما پزشکان ممکن است آزمایش‌های دیگری را برای تعیین کیفیت اسپرم انجام دهند.

اگر تعداد اسپرم کم اما با کیفیت بالا است، با شکل خوب، اندازه و سرعت حرکت، پزشک ممکن است این میزان اسپرم را در محدوده طبیعی در نظر بگیرد.

تعداد زیاد اسپرم

با توجه به Resolve، تعداد زیاد اسپرم بیش از ۳۰۰ میلیون اسپرم در هر میلی‌لیتر است.

با این حال، محققان ارتباط موثر بین تعداد اسپرم بیش از ۴۰ میلیون و افزایش باروری را شناسایی نکرده اند.

آنالیز مایع منی از زوایای دیگر

آنالیز اسپرم یک تست آزمایشگاهی است که عوامل متعددی را علاوه بر تعداد اسپرم فرد اندازه‌گیری می کند. این موارد عبارتند از:

تبدیل شدن به حالت مایع

این توانایی مایع منی است که از ژل به حالت مایع تغییر کند. اگر اسپرم در حدود ۱۵–۲۰ دقیقه مایع نشود، اسپرم ممکن است نتواند به اندازه کافی برای بارور کردن تخمک حرکت کند.

مورفولوژی

اندازه و شکل اسپرم می تواند باروری را تحت تاثیر قرار دهد. در حالی که تمام نمونه‌های مایع منی حاوی اسپرم به شکل غیرطبیعی هستند، هر چه نقایصی که وجود دارد بیشتر باشد، احتمال ناباروری بیشتر است.

تحرک و سرعت

این اندازه‌گیری‌ها نشان می دهد که اسپرم چگونه و با چه سرعتی می تواند برای بارور کردن تخمک حرکت کند.

pH

این اندازه‌گیری چگونگی اسیدی یا ابتدایی بودن مایع منی است. میانگین pH مایع منی ۷.۲–۷.۸ است. PH بالاتر می‌تواند نشان‌دهنده عفونت باشد. pH پایین تر می تواند نشان دهد که نمونه آلوده است یا اینکه انسداد در سیستم تولید مثل وجود دارد.

حجم کل مایع منی

این مقدار مایع منی است که فرد انزال میکند. مرد‌ها به طور معمول ۲–۵ میلی لیتر مایع منی را انزال می کنند. اگر کمتر از این مقدار در نمونه وجود داشته باشد، پزشک ممکن است به دنبال مشکلات غده پروستات یا وزیکول سمینال باشد. اگر مقدار بیش از حد باشد، غلظت اسپرم ممکن است بیش از حد رقیق شود.

برخی از آزمایشگاه‌ها با توجه به فناوری موجود ممکن است آزمایشات بیشتری انجام دهند.

تعداد اسپرم طبیعی : تمام نکاتی که باید بدانید

بهبود تعداد اسپرم

بر اساس تحقیقات سال ۲۰۱۲ ، دو عامل اصلی برای تعیین‌کنندگی تعداد اسپرم هستند. این تعداد سلول‌های مورد نیاز برای تولید اسپرم یا سلول‌های سرتولی و زمان آخرین انزال فرد است.

هر چه زمان از آخرین انزال بیشتر باشد، تعداد اسپرم‌ها در آزمایش بیشتر خواهد بود.

هر کسی که در مورد تعداد اسپرم خود نگران است می‌تواند با پزشک خود در مورد توصیه‌هایی برای تغییر شیوه زندگی که می تواند کمک‌کننده باشد مشورت کند.

برخی از این توصیه‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشد

نوشیدن الکل کمتر یا بدون الکل

الکل می تواند تولید تستوسترون را کاهش دهد، که می تواند تعداد اسپرم را کاهش دهد.

سیگار نکشیدن

مردانی سیگاری به طور معمول دارای تعداد اسپرم کمتری نسبت به افراد غیر سیگاری هستند.

کاهش وزن یا حفظ وزن سالم

سلول‌های چربی در بدن آنزیمی به نام آروماتاز را آزاد می کنند که تستوسترون را به استروژن تجزیه می‌کند. این می‌تواند تعداد تستوسترون و اسپرم را کاهش دهد.

اجتناب از گرم‌شدن بیش از حد بیضه‌ها

اگر چه تحقیقات در مورد این موضوع نتایج متفاوتی را به همراه داشته است، برخی از افرادی که می‌خواهند باروری را بهبود بخشند، از استفاده از وان‌های داغ، سونا و قراردادن لپ تاپ بر روی پا اجتناب می کنند.

کاهش استرس

استرس ممکن است باعث تغییر در شکل اسپرم شود و بر باروری تأثیر بگذارد ، طبق گفته نویسندگان در یک مطالعه در سال ۲۰۱۸.

برخی از درمان‌ها ممکن است به علت اصلی کم بودن تعداد اسپرم بستگی داشته باشند. به عنوان مثال، اگر فرد دارای انسداد در وزیکول‌ سمینال باشد، پزشک ممکن است عمل جراحی را برای حذف یا اصلاح انسداد توصیه کند.

پزشکان همچنین ممکن است داروهایی مانند داروهای ضد استروژن یا درمان‌های گنادوتروپین را تجویز کنند،هورمون‌هایی که می توانند باروری را افزایش دهند.

مطالعه مقاله ی تشخیص هم زمان عوامل موثر در بیماری‌های مقاربتی STD

سخن پایانی

آزمایشگاه‌ها می توانند تعداد اسپرم را به عنوان بخشی از آنالیز مایع منی اندازه‌گیری کنند.

شمارش اسپرم تنها بخشی از فرایند باروری است. پزشکان همچنین می‌توانند عوامل اضافی مانند شکل و تحرک را برای تعیین احتمال وقوع بارداری ارزیابی کنند.

علاوه بر ایجاد تغییرات در شیوه زندگی، افراد می‌توانند با پزشک خود در مورد گزینه‌های مختلف درمان برای بهبود باروری مشورت کنند.

منبع

https://www.medicalnewstoday.com/articles/324821#

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *