قبل از طراحی آزمایشگاه، ضروری است به گردش کاری خاص و نیازهای تحقیقاتی آزمایشگاه توجه کنید .

بهینه سازی چیدمان و دکوراسیون آزمایشگاه برای بهره وری: 10 نکته برای موفقیت

بهینه سازی چیدمان و دکوراسیون آزمایشگاه برای بهره وری

10 نکته برای موفقیت

آیا تجهیزات برای شما اهمیتی نداشته و یا به دلیل دکوراسیون ضعیف آزمایشگاه، سایر کاربران آزمایشگاه را از دست می دهید؟ از نکات برتر ما برای طرح آزمایشگاه به منظور به حداکثر رساندن کارایی و بهره وری استفاده کنید. یک آزمایشگاه به خوبی سازمان یافته نه تنها کارایی را بهبود می بخشد، بلکه به ایمنی و رفاه کاربران آزمایشگاه کمک می کند.

توجه به گردش کار و نیازهای تحقیقاتی

قبل از طراحی آزمایشگاه، ضروری است به گردش کاری خاص و نیازهای تحقیقاتی آزمایشگاه توجه کنید . در صورت امکان، از افراد شاغل در آزمایشگاه مشورت بگیرید و فرآیندهای کلیدی، تجهیزات و تعاملات پرسنل برای ایجاد یک طرح برای پشتیبانی از نیازهای منحصر به فرد فعالیت های تحقیقاتی را شناسایی کنید.

تقسیم بندی برای بهبود عملکرد آزمایشگاه

آزمایشگاه را به بخش های مختلفی بر اساس عملکرد و ملاحظات ایمنی تقسیم کنید. این بخش ها شامل بخش آماده سازی نمونه، محل قرارگیری ابزار، تجزیه و تحلیل داده ها و محل ذخیره سازی می باشد. مواد و تجهیزات خطرناک را در بخش جداگانه نگه دارید تا از ایمنی کارکنان آزمایشگاه اطمینان حاصل شود.

انعطاف پذیری در طراحی

چیدمان و دکوراسیون آزمایشگاه را در ذهن به طور انعطاف پذیری طراحی کنید. نیازها و تجهیزات تحقیقاتی می توانند در طول زمان تکامل یابند، بنابراین یک فضای مدولار ایجاد کنید که امکان جابجایی مجدد فضاهای کاری را فراهم می کند. این سازگاری در آزمایشگاه باعث ایجاد تغییرات موثر در تحقیق یا تکنولوژی می شود. تجهیزات آزمایشگاهی مدولار و اسباب قابل حرکت و فضای آزمایشگاه به انعطاف پذیری آزمایشگاه شما در برابر تغییرات کمک کند.

مطالعه مقاله ای دیگر در ارتباط با تاثیر دکوراسیون آزمایشگاه بر موفقیت تحقیقات علمی

ارگونومی

اطمینان حاصل کنید که ارگونومی (ظرفیت‌ها و توانمندی‌های انسان را بررسی می‌کند، سپس اطلاعات به دست آمده را در طراحی مشاغل، فراورده‌ها، محیط‌های کار و تجهیزات به کار می‌بندد.) چیدمان و دکوراسیون آزمایشگاه را برای افزایش راحتی و ایمنی محققان اولویت بندی کنید. اطمینان از تهویه مناسب، روشنایی و مبلمان ارگونومیک. هیچ چیز سریع تر از عدم احساس راحتی کاربران بهره وری را در آزمایشگاه از بین نمی برد. در مورد چیزهایی مانند ارتفاع تجهیزات فکر کنید، به خصوص اگر کاربران برای مدت زمان طولانی در همان مکان کار کنند.

قرار دادن تجهیزات بهینه

تجهیزات و ابزارهای مورد استفاده را در دسترس محققان قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که محیط کاری به خوبی مجهز و سازماندهی شده باشند تا زمان صرف شده برای جستجوی مواد را به حداقل برسانند. این کارایی به کاهش زمان وقفه و افزایش بهره وری کلی کمک میکند. حتی مواردی مانند جایگذاری مواد اولیه میتواند تأثیر داشته باشد.

ایمنی

فضا را می توان از شلوغی، به وسیله مسیر مشخص و دسترسی به خروجی ها ایمن کرد. در نظر بگیرید که چگونه از فضا استفاده خواهد شد. هنگامی که تجهیزات در حال استفاده است، پویایی در فضای کاری را تغییر می دهد، بنابراین محل قرارگیری تجهیزات توجه داشته باشید. همچنین بهتر است درهای خروجی به روی کاربران دیگر باز نمی شوند. به این فکر کنید که چگونه این تجهیزات به صورت روزانه مورد استفاده قرار می گیرند. اگر به ابزارهای خاص یا آمادگی نمونه نیاز دارید، اطمینان حاصل کنید که فضای وجود دارد، بنابراین هیچ چیز در فضاهای کاری همسایه تخلیه نمی شود.

قبل از طراحی آزمایشگاه، ضروری است به گردش کاری خاص و نیازهای تحقیقاتی آزمایشگاه توجه کنید .

استفاده موثر از فضای آزمایشگاه

استفاده کارآمد از فضای موجود را با اجرای راه حل های ذخیره سازی هوشمند و اجتناب از درهم ریختگی غیر ضروری به حداکثر برسانید. از فضای عمودی برای قفسه هایی برای فضای ذخیره سازی و کابینت ها استفاده کنید و از سیستم های قفسه بندی کارآمد برای سازماندهی فضای کاری استفاده کنید. این نه تنها بهره وری را افزایش می دهد، بلکه یک محیط تمیز و حرفه ای ایجاد می کند. بسیاری از تجهیزات را می توان به صورت مدولار طراحی کرد، به شما این امکان را می دهد که چیزهایی مانند انکوباتور و فریزر را در جای درستی قرار دهید. علاوه بر این، در اخبار تجهیزات معمول است که کنترل کننده هایی بر روی دیوار نصب شوند تا استفاده کارآمد از فضا را بررسی کنند.

فضاهای همکاری

همکاری بین محققان را با ترکیب فضاهای همکاری اختصاصی در آزمایشگاه تقویت کنید. زمینه ای برای جلسات تیم، بحث و به اشتراک گذاری دانش ایجاد کنید. این فضاها منجر به تشویق همکاری هنگام تبادل اطلاعات بین افراد با نظرات مختلف شوند و خروجی تحقیق کلی را افزایش دهند.

به کارگیری فن آوری در آزمایشگاه

از فن آوری های پیشرفته در چیدمان و دکوراسیون آزمایشگاه برای ساده سازی فرآیندها و مدیریت داده ها به کار گیری کنید. قرار دادن ایستگاه های کاری کامپیوتر، امکانات ذخیره سازی داده ها و زیرساخت های شبکه را برای اطمینان از سامانه یکپارچه و انتقال داده ها در نظر بگیرید. همچنین به اتصال وای فای توجه داشته باشید. اگر ساختمان شما دارای مناطق پایین تر است، از قرار دادن رایانه ها در مناطقی که با مشکلات مواجه می شوند، اجتناب کنید.

تعمیر و نگهداری منظم آزمایشگاه و به روز رسانی

برنامه ریزی منظم برای تعمیر و نگهداری و به روز رسانی برای نگه داشتن تجهیزات آزمایشگاهی و زیرساخت در شرایط مطلوب انجام دهید. این رویکرد پیشگیرانه خطر خرابی تجهیزات را به حداقل می رساند، خرابی را کاهش می دهد و به یک محیط کار کارآمد و سازنده کمک می کند.

طراحی یک چیدمان و دکوراسیون آزمایشگاه که باعث افزایش بهره وری می شود، نیاز به بررسی دقیق گردش کار، ایمنی، انعطاف پذیری و همکاری دارد.

منبع

https://www.richmondscientific.com/efficient-lab-layout

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *