ضربان قلب تعداد دفعاتی است که قلب در یک دقیقه می تپد. بدن به طور خودکار ضربان قلب را کنترل می کند تا با آنچه که فرد انجام می دهد یا آنچه در اطراف اتفاق می افتد مطابقت داشته باشد. به همین دلیل است که ضربان قلب هنگام هیجان، ترس و انجام فعالیت سریع تر شده و هنگام استراحت فرد کاهش می یابد.

تعداد ضربان قلب یا HR

تعداد ضربان قلب یا HR

ضربان قلب تعداد دفعاتی است که قلب در یک دقیقه می تپد. بدن به طور خودکار ضربان قلب را کنترل می کند تا با آنچه که فرد انجام می دهد یا آنچه در اطراف اتفاق می افتد مطابقت داشته باشد. به همین دلیل است که ضربان قلب هنگام هیجان، ترس و انجام فعالیت سریع تر شده و هنگام استراحت فرد کاهش می یابد.

چه زمانی تست ضربان قلب انجام می شود؟

ارائه دهنده خدمات بهداشتی می تواند ضربان قلب را در هر زمان بررسی کند. آنها ممکن است آن را در طول یک معاینه سالانه، پس از آسیب یا قبل از جراحی بررسی کنند. فرد می تواند آن را بررسی کرده تا متوجه فعالیت شدید خود شود.

ضربان قلب که خیلی سریع یا خیلی آهسته است می تواند نشانه ای از قلب یا سایر مشکلات سلامتی باشد. توانایی احساس ضربان قلب در سراسر بدن نیز یک راه بالقوه برای ارائه دهندگان برای تشخیص شرایط پزشکی است.

ضربان قلب چه تفاوتی با فشار خون دارد ؟

جزئیات تست

تست ضربان قلب چگونه انجام می شود؟

این تست غیر تهاجمی شامل فشار دادن سه انگشت روی پوست است. فرد باید بتواند نبض های خون را از طریق سرخرگ های خاصی احساس کند.

هنگامی که نبض خود را پیدا کرد (ساده ترین مکان ها معمولا گردن یا مچ دست، به ترتیب در سرخرگ کاروتید یا سرخرگ رادیال است)، می تواند ضربان قلب خود را با شمارش تعداد ضربان قلب در 60 ثانیه تشخیص دهد.

شماره ی نشان داده شده“ ضربان قلب در دقیقه که مخفف آن “bpm.” است.

ضربان قلب زمانی که فرد فعالیت ندارد، نشان دهنده ی استراحت قلب است. فرد همچنین می تواند آن را در طول یا بلافاصله پس از فعالیت بدنی بررسی کند. پیدا کردن ضربان قلب در طول فعالیت بدنی یک راه کلیدی برای دانستن فعالیت شدید یا بیش از حد شدید می باشد.

اگر فرد یک دستگاه ردیابی تناسب اندام دارید، ممکن است ضربان قلب را مشخص کند.

نتایج و پیگیری

چه نوع نتایجی به دست می آید و نتایج به چه معنی است؟

بلافاصله، یک شمارع دریافت خواهد کرد که نشان دهنده ضربان قلب است (تعداد ضربان قلب در یک دقیقه). عدد آن می تواند به فرد بگوید که آیا در محدوده طبیعی است یا نه.

ضربان قلب طبیعی چیست؟

ضربان قلب در حال استراحت بستگی به سن و سلامت کلی فرد دارد. هرچه جوان تر باشد، ضربان قلب بیشتر می شود.

محدوده ضربان قلب استراحت مورد انتظار برای کودکان در ضربان در دقیقه عبارتند از:

  • نوزاد (تولد تا 4 هفته): 100 تا 205 دور در دقیقه
  • کودک (4 هفته تا 1 سال): 100 تا 180 دور در دقیقه
  • کودک نو پا (1 تا 3 سال): 98 تا 140 دور در دقیقه
  • پیش دبستانی (3 تا 5 سال): 80 تا 120 دور در دقیقه
  • نونهال (5 تا 12 سال): 75 تا 118 دور در دقیقه
  • نوجوان (13 تا 18 سال): 60 تا 100 دور در دقیقه.

برای بزرگسال (سن 18+) ، دامنه ضربان قلب در حالت استراحت مورد انتظار 60 تا 100 دور بر دقیقه است.

این ضربان برای کودکان در حالت بیداری است. اما در حالت خواب پایین تر خواهند بود.

 حداکثر ضربان قلب هدف چیست؟

ضربان قلب هدف محدوده ایده آل برای نگه داشتن قلب در طول فعالیت بدنی با شدت متوسط (مانند پیاده روی سریع) است، زیرا به اندازه کافی بالا که برای قلب مناسب است، اما نه آنقدر زیاد که فرد را تحت فشار قرار دهد.

اگر فرد می خواهد تمرین شدیدی انجام دهد، می تواند تا حدود 95% از حداکثر ضربان قلب خود را افزایش دهد. اما باید مراقب باشد که از این عدد بالاتر نرود. اگر بیش از حد بالا برود، خطرات بالقوه از مزایای آن بیشتر است.

اگر فعالیت بدنی منظم ندارد، باید قبل از شروع یک تمرین روتین با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود مشورت کند. این امر به ویژه در صورت بروز هرگونه مشکل سلامتی ، به ویژه مشکلات مربوط به قلب ، تنفس یا گردش خون بسیار مهم است. ارائه دهنده خدمات درمانی بهترین فرد برای راهنمایی در مورد راه های ایمن و موثر برای فعالیت بدون قرار دادن وضعیت کلی در معرض خطر است.

جدول زیر برای پیدا کردن حداکثر ضربان  و ضربان قلب هدف است.

هدف حداکثر سن
120 تا 160 200 20
117 تا 156 195 25
114 تا 152 190 30
111 تا 148 185 35
108 تا 144 180 40
105 تا 140 175 45
102 تا 136 170 50
99 تا 132 165 55
96 تا 128 160 60
93 تا 124 155 65
90 تا 120 150 70
87 تا 116 145 75
84 تا 112 140 80
81 تا 108 135 85
78 تا 104 130 90
75 تا 100 125 95
72 تا 96 120 100

 

برای محاسبه حداکثر ضربان قلب ، از فرمول های زیر استفاده می شود:

220 – سن = حداکثر.

حداکثر  0.6× = پایین محدوده هدف.

حداکثر x 0.8 = بالای محدوده هدف.

ضربان قلب بالا به چه معناست؟

هنگامی که ضربان قلب در حال استراحت بیش از 100 دور در دقیقه است، ارائه دهندگان این حالت را تاکی کاردی(ضربان قلب سریع در حالت استراحت) می نامند. به این معنی است که فرد ممکن است مشکلی با سیستم هدایت قلب خود داشته باشد که تپش قلب را نشان می دهد. نمونه هایی از این قبیل شامل فلوتر دهلیزی و تاکی کاردی بطنی است.

اما ضربان قلب بالا همیشه نشانه ای از یک مورد ریتم قلب (آریتمی) نیست. ممکن است ضربان قلب بالا  شامل موارد پایین باشد:

  • دهیدراسیون
  • عفونت
  • تب
  • درد
  • اضطراب
  • اختلالات تیروئید

ضربان قلب ممکن است در صورت استرس یا نگرانی بیشتر باشد یا حتی اگر هوا گرم و مرطوب باشد. بهتر از قبل از رخ دادن این شرایط فرد ضربان قلب خود را بگیرد.

ضربان قلب پایین به چه معناست؟

هنگامی که قلب در حال استراحت و ضربان قلب کمتر از 60 دور بر دقیقه باشد، ارائه دهندگان آن را برادی کاردی (ضربان قلب کندتر از حد طبیعی) می نامند. به این معنی است که فرد می تواند در سیگنال هایی که به قلب می گویند چه زمانی تپش داشته باشد، دچار اختلال باشد. یک مثال از این مورد بلوک قلبی است.

استفاده از داروی بتا بلاکر، ممکن است باعث کاهش ضربان قلب شود. اما جای نگرانی نیست، این دارو  برای کاهش فشار خون و یا تسهیل عملکرد قلب شود.

فعالیت جسمی بسیار زیاد، ممکن است ضربان قلب در حالت استراحت زیر 60 دور در دقیقه شامل شود. ورزشکاران می توانند ضربان قلب استراحت را تا 40 دور بر دقیقه یا بیشتر داشته باشند. با این حال، برای یک فرد متوسط، این میزان به طور خطرناکی پایین خواهد بود.

اگر نتایج غیر طبیعی باشد، مراحل بعدی چیست؟

اگر ضربان قلب در حال استراحت خارج از محدوده طبیعی باشد، ممکن است لازم باشد با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود مشورت کند. ضربان قلب بیش از حد بالا یا پایین ممکن است نشانه ای از یک بیماری باشد.

چه زمانی باید با پزشک تماس گرفت؟

اگر فرد هر گونه نگرانی در مورد ضربان قلب خود دارد، باید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی اولیه خود مشورت کند. آنها می توانند به سوالات پاسخ دهند یا در صورت لزوم فرد را به یک متخصص ارجاع دهند.

نشانه هایی که باید با ارائه دهنده خود در مورد ضربان قلب خود مشورت کند عبارتند از:

  • احساس سرگیجه هنگامی که ضربان قلب بالاست
  • ضربان قلب در حال استراحت که به طور مداوم خیلی سریع یا خیلی آهسته است
  • ضربان قلب که بدون حرکت یا نامنظم است
  • فرد انگشت شست خود را برای گرفتن نبض بر روی مچ دست خود قرار می دهد اگر همراه با نبض لرزش احساس کند به این لرزش به اصطلاح تریل می گویند و می تواند نشانه ای از مشکلات قلبی و عروقی باشد.
  • اگر تپش قلب دارد (باید از ضربان قلب خود بدون احساس نبض خود آگاه باشد)

فرد همچنین باید به ارائه دهنده مراقبت های اولیه (PCP) حداقل یک بار در سال برای یک معاینه سالانه یا فیزیکی مراجعه کند. ضربان قلب بخشی طبیعی از این مراجعه است و همچنین راهی برای تشخیص سریع ارائه دهنده در بسیاری از مشکلات می باشد (از جمله مشکلات خطرناک که علائم دارند). ارائه دهنده می تواند بسیاری از این مسائل را درمان کند اگر آنها را به سرعت تشخیص دهد.

 

توصیه

اندازه گیری ضربان قلب توسط خود فرد به راحتی انجام می شود. اگر به طور مرتب آن را بررسی کند، می تواند متوجه حالت طبیعی شود. اگر عددی غیر معمول نشان داده شود، قبل از بررسی آن باید به میزان فعالیت خود توجه داشته باشد.

منابع

American Academy of Pediatrics. Fast, slow and irregular heartbeats (arrhythmia) . Last updated 2/14/2020. Accessed 3/12/2024.

American Heart Association. All About Heart Rate (Pulse) . Last reviewed 5/25/2023. Accessed 3/12/2024.

British Heart Foundation. What is a normal pulse rate?  Last updated 5/2021. Accessed 3/12/2024.

Centers for Disease Control and Prevention (U.S.). Target heart rate and estimated maximum heart rate . Last reviewed 6/3/2022. Accessed 3/12/2024.

Vital Signs, Anthropometric Data, and Pain. In: Suneja M, Szot JF, LeBlond RF, Brown DD, eds. DeGowin’s Diagnostic Examination. 11th ed. McGraw Hill; 2020.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *